3.1 Klachten in de salarisadministratie
Als salarisprofessional streef je naar een hoog kwaliteitsniveau. Je beschikt over gedegen vakkennis en bent goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het vakgebied van de salarisadministratie. Je hebt oog voor de ‘de mens achter de loonstrook’ en streeft naar een hoge (interne) klanttevredenheid. Je doet wat binnen je vermogen ligt om je werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren.
Maar ook het werk van een salarisprofessional is mensenwerk: een foutje is snel gemaakt, met als gevolg dat een loonstrook, loonaangifte of rapportage niet helemaal correct is. Het kan dan ook altijd gebeuren dat je te maken krijgt met klachten van collega’s, de directie of – als je op een administratiekantoor werkt – externe opdrachtgevers.
Het is dan zaak om hier professioneel mee om te gaan. Hierbij komen je vakkennis en ervaring goed van pas, want deze kunnen je helpen om de klacht op te lossen, maar daarnaast zijn ook je communicatieve vaardigheden van groot belang. De manier waarop je communiceert rondom een ontvangen klacht, bepaalt voor een groot deel de mate waarin de ander tevreden is over hoe je zijn klacht hebt afgehandeld.