4.1 Overtuigen en argumenteren

4.1. Overtuigen en argumenteren in relatie tot het beroepsprofiel van de salarisprofessional

In de vorige hoofdstukken hebben we aan de hand van een aantal voorbeelden besproken hoe je als salarisprofessional zo goed mogelijk kunt omgaan met adviesvragen en klachten, gebruikmakend van je communicatievaardigheden. In de praktijk zal een directielid, manager of medewerker jouw advies of antwoord (op een klacht) niet zonder slag of stoot aannemen. Het is daarom belangrijk dat je jouw advies of antwoord overtuigend weet over te brengen. Ook zul je – gevraagd of ongevraagd – met goede argumenten moeten komen om jouw advies of antwoord te onderbouwen.

 

Maar er zijn veel meer situaties waarin deze vaardigheden goed van pas kunnen komen. Want in de dagelijkse praktijk van een salarisprofessional gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo is het voor een goede uitoefening van je werkzaamheden belangrijk dat je tijdig en correct wordt geïnformeerd, bijvoorbeeld als je advies moet uitbrengen. En het is ook van groot belang dat personeelsmutaties tijdig worden aangeleverd en verwerkt, om de periodieke verloning correct te laten plaatsvinden. Gebeurt dit niet, dan kan je dit veel extra werk opleveren, om nog maar te zwijgen over de frustratie die dit met zich mee kan brengen. Het is dan belangrijk dat je hierover met de juiste mensen praat, waarbij overtuigen en argumenteren belangrijke vaardigheden zijn. Je moet immers kunnen aangeven waarom het noodzakelijk is dat anderen zich aan de werkafspraken houden en het helpt als je dit overtuigend weet te brengen.

 

Kortom: overtuigen en argumenteren zijn voor een salarisprofessional onmisbare (communicatie)vaardigheden.