5.1 Presenteren in de salarisadministratie
Naast adviseren (hoofdstuk 2), klachten afhandelen (hoofdstuk 3), overtuigen en argumenteren (hoofdstuk 4) is ook presenteren een belangrijke vaardigheid die je als salarisprofessional moet hebben.
Er zijn namelijk heel wat situaties denkbaar waarin van jou een presentatie wordt verwacht. Zo kan de directie je vragen om een presentatie te verzorgen over de consequenties van nieuwe en/of veranderende wet- en regelgeving rondom loonheffingen. Ook is het goed denkbaar dat je een presentatie moet verzorgen over het nieuwe HR-softwarepakket waarin alle medewerkers hun loonstroken en jaaropgaven kunnen downloaden, hun verlofaanvragen kunnen indienen en declaraties kunnen indienen. En als jouw organisatie een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging heeft, kunnen de leden van dit medezeggenschapsorgaan je vragen om een presentatie te verzorgen, bijvoorbeeld over een voorgenomen besluit van de directie omtrent de employee benefits.
In al deze situaties wordt van je verwacht dat je een heldere presentatie verzorgt waarin je alle relevante aspecten behandelt en antwoord geeft op de vragen van je toehoorders. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat je presentatie moet aansluiten bij de doelgroep en op de verwachtingen die men heeft van jou en je presentatie.